Nance vindt felle kritiek op Drunk History onterecht
Nance Coolen vindt de felle kritiek op het nieuwe programma Drunk History van Comedy Central onterecht. Ze vindt niet dat de zender aanmoedigt om je vol te zuipen. Dat heeft ze laten weten aan RTL Boulevard. Drunk History is een nieuwe tv-show waarin BN’ers dronken allerlei geschiedenisverhalen vertellen. Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) vindt het verwerpelijk en alcoholproducenten als Heineken en Grolsch dreigen te stoppen met adverteren.
STIVA-directeur Peter de Wolf zegt dat de stichting zich inzet tegen te veel drinken en dat het daarom voelt als dweilen met de kraan open. Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP) is het met STIVA eens.
En Heineken laat weten: “Met dit programma wordt het signaal afgegeven dat overmatig alcoholmisbruik grappig is en dat is het simpelweg niet. Alhoewel wij het belang inzien van het vertellen van onze vaderlandse geschiedenis, vinden wij dat dit ook op een nuchtere manier zou moeten kunnen.”
Comedy Central houdt voet bij stuk en Nance steunt de zender. “Natuurlijk, ik begrijp de kritiek, maar van de andere kant denk ik – en misschien schop ik nu tegen het zere been van een aantal mensen – dat je als je alcoholist bent ook wel psychisch een probleem hebt. Dan zijn er issues in je leven. Wat ik gedaan heb – en ik spreek nu echt voor mezelf – is een wijntje gedronken. Dat doe ik ook wel eens op een feestje. Niets meer, niets minder.”