Nicolette van Dam lanceert nieuw foodconcept en trapt af met groente in het snoepschap
Nicolette van Dam lanceert na jaren ontwikkeling op maandag 21 juni het eerste product binnen haar foodlijn LET’S Make it Fun, Better, Yum! Met de introductie van haar foodlijn brengt ze een unieke foodinnovatie: ze brengt groente naar het snoepschap met haar groentesnoepje: YUMMY VEGGIE CANDY.
Groente is een essentieel aspect van voeding maar juist doordat het ‘moet’ is het iets dat kinderen niet altijd makkelijk eten. Dat bracht Nicolette op het idee: wat als we groente nou FUN voor ze maken? ‘Onze jongste Kiki houdt bijvoorbeeld niet van bietjes. No way, dat ze die opeet. Maar door de beetroot in het groentesnoepje te combineren met strawberry en dadelstroop, denkt ze nu: wat lekker!’ Zowel kinderen als volwassenen blijven hun smaak ontwikkelen. ‘Bietjes hebben nu een positieve associatie, waardoor ze op je bord ineens ook het proeven waard zijn. Daarnaast geef je kinderen het gevoel dat ze mogen snoepen, terwijl je zelf weet: ze krijgen ook nog de juiste voedingsstoffen binnen. De snoepjes bevatten namelijk evenveel vezels als een volkoren cracker of een opscheplepel zilvervliesrijst. Twee vliegen in één klap dus!’
Het ontstaan van het idee
Voeding loopt als rode draad door haar leven: als dochter uit een horecagezin stond het thema eten dagelijks centraal in haar leven. En nog steeds; samen met haar broer Sebastiaan heeft Nicolette Brasserie Van Dam en bezorgen ze dinerboxen door het hele land. Door de jaren heen presenteerde ze verschillende programma’s over voeding. Als ambassadeur van Unicef is ze al jarenlang het gezicht van voeding campagnes waardoor ze veelvuldig betrokken is geweest in problematieken rond ondervoeding én overvoeding. ‘Zowel over- als ondervoeding zijn een zeer slechte start voor een kind, en het kan op de langere termijn schadelijke gevolgen hebben. Daarom is het zo belangrijk om kinderen al op jonge leeftijd mee te geven dat voeding en dus het eten van groente en fruit het fundament zijn van een gezonde leefstijl. Hun behoefte om te snoepen zal er altijd zijn. En dat is oké, want nu is er LET’S Make It Fun, Better Yum!, een compleet nieuw foodconcept,’ Aldus Nicolette.
Uniek aan het foodconcept is de betrokkenheid van haar dochters Lola en Kiki. Vanaf het eerste moment zijn ze betrokken geweest bij de ontwikkeling van het concept middels proefsessies en het uitwerken van de thema’s rond de drie smaken. ‘Kinderen zijn eerlijk, en dat is precies wat we nodig hebben. Is het vies of mwah, dan zegt een kind dat meteen. Maar vinden ze het lekker, dan weet je zeker dat het ook écht YUM is!’ Samen bedachten ze dat de snoepjes in verschillende vormpjes moesten komen. Vormpjes waarmee je bij elk thema een puzzel kan leggen. Want FUN is een van de kernwaarden van LET’S.
Partner NMK Esbaso
Met haar missie: ‘het hele gezin op een leuke manier kennis laten maken met groente en fruit’ vond Nicolette de ideale partner in foodproducent NMK Esbaso, een derde generatie familiebedrijf dat 100 jaar geleden begon als lokale bakkerij. Het bedrijf is uitgegroeid tot een wereldwijde foodproducent en ontwikkelaar die zich richt op maatwerk in de retail en de industrie. De ontwikkeling van het foodconcept Let’s Make It Fun, Better, Yum! is in volle gang en er zullen dit jaar verschillende nieuwe productconcepten gelanceerd worden gericht op groente en fruit.
Praktische informatie
LET’S YUMMY VEGGIE CANDY is vanaf maandag 21 juni in drie smaken verkrijgbaar, te weten Beetroot & Strawberry, Carrot & Banana en Carrot & Pear, bij alle Jumbo supermarkten en online via www.jumbo.com en www.lets.nl.
Foto’s: Instagram