Mijn Party

Tolhuistuin

Rob Houwer (87) overleden: filmproducent van ‘Turks Fruit’ en ‘Soldaat van Oranje’

Verdrietig nieuws uit de filmwereld: Rob Houwer is afgelopen vrijdag op 87-jarige leeftijd overleden aan ouderdom, zo meldt ‘Het Parool’ vandaag.

Rob Houwer, vader van zes kinderen, werd op 13 december 1937 geboren in Hoogeveen. Hij studeerde filosofie en theaterwetenschappen aan de universiteit van München en volgde daarna een filmopleiding aan de Hochschule für Fernsehen und Film. Zijn carrière begon in Duitsland, waar hij in 1960 debuteerde met de korte film ‘Hundstage’, bekroond als Beste Junge Deutscher Film. In 1964 won hij op het Filmfest Berlin een Zilveren Beer voor ‘Anmeldung’.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nl Hana 2.24.01.05 0 933 7477 Groot
Rob Houwer in 1986.

Internationaal brak Rob Houwer door in 1967 als producent van ‘Mord und Totschlag’, genomineerd voor een Gouden Palm op het Filmfestival van Cannes. ‘Tätowierung’, eveneens uit 1967, werd ingezonden als Duitse inzending voor de Oscars.. In Nederland maakte Rob naam met ‘Wat Zien Ik?!’ (1971), de eerste film van regisseur Paul Verhoeven. Het bleek het begin van een langdurige samenwerking: Rob produceerde ook Verhoevens klassiekers als ‘Turks Fruit’, ‘Keetje Tippel’ en ‘Soldaat van Oranje’. In 1993 won hij een Gouden Kalf voor ‘De Kleine Blonde Dood’ en in 1999 ontving hij een tweede voor ‘Turks Fruit’, die werd uitgeroepen tot ‘Film van de Eeuw’.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nl Hana 2.24.01.03 0 929 3579 Groot
De première van de film ‘Soldaat Van Oranje’ in 1977. Rutger Hauer (links) en Jeroen Krabbé op de motor bij aankomst.

Beste scène uit de Nederlandse filmgeschiedenis
De scène uit ‘Turks Fruit’, waarin Erik en Olga door Amsterdam fietsen, werd in 2023 uitgeroepen tot beste scène uit de Nederlandse filmgeschiedenis. Monique van de Ven blikte toen als volgt terug in de ‘VARAgids’, die de verkiezing organiseerde: “Natuurlijk had ik nooit verwacht dat deze scène zo iconisch zou worden. Ons geluk was dat de chemie tussen mij en Rutger heel goed werkte. De mannen wilden Rutger zijn, de vrouwen wilde Rutger hebben. Mensen voelden zich enorm aangetrokken door die liefde, dat maakt dat je je als kijker zo verbonden voelt met die twee.”

Bekijk hieronder de fietsscène uit ‘Turks Fruit’:

Foto’s: ANP, Nationaal Archief – CC0

Uit andere media


Meer van Menno